Як розрахувати бюджет на рекламу у соціальних мережах: покрокова інструкція та поради

Реклама у соціальних мережах (або SMM – Social Media Marketing) стала одним із головних інструментів просування бізнесу у цифрову епоху. Вона охоплює роботу з різними соцмережами, такими як Facebook та Інстаграм, а також створення контенту, що сприяє залученню нових клієнтів, збільшенню трафіку на сайт і зростанню доходу.
У цій статті розберемо, як підходити до планування рекламного бюджету у соцмережах, які фактори впливають на його розподіл, як визначити мету рекламування, а також на що варто звертати увагу під час створення медіаплану. Ми також поговоримо про особливості таргетування та налаштування реклами, а ще згадаємо про нові виклики сучасного ринку, пов’язані зі швидкими змінами трендів та впровадженням ШІ (штучного інтелекту).
Ефективне використання коштів
Наявність чіткого плану щодо рекламного бюджету дозволяє уникнути спонтанних витрат і допомагає досягти максимальної віддачі від кожної вкладеної гривні. Коли рекламодавцям зрозумілі мета, аудиторія та ключові показники ефективності, вони можуть краще контролювати кожен кроку, обирати оптимальні канали для просування та своєчасно коригувати налаштування таргетованої реклами.
Досягнення бізнес-цілей
Правильно сформований рекламний бюджет є запорукою успішного досягнення бізнес-цілей, таких як збільшення кількості покупок, підвищення середнього чеку або розширення впізнаваності бренду. Коли ви чітко знаєте, що саме потрібно вашому бізнесу (наприклад, залучення нових клієнтів, стимулювання повторної покупки товару чи збільшення трафіку на сайт), ви можете грамотно розподілити кошти між різними типами рекламних кампаній у соцмережах.
Можливість вимірювати рекламних показників
Без попередньо визначених цілей та бюджету складно оцінити ефективність реклами. Ключові метрики (наприклад, кликабельність оголошень, вартість тисячі показів, кількість переходів на сайт і конверсію) допоможуть зрозуміти, наскільки ефективно ви витрачаєте кошти. Якщо ви бачите, що витрати ростуть, а результату немає, можна швидко змінити налаштування або креативи та протестувати інші гіпотези.
Медіаплан є своєрідною “дорожньою картою” для будь-якої рекламної кампанії. У ньому зазначаються:
- Цілі реклами. Наприклад, підвищити впізнаваність бренду, збільшити трафік на сайт чи залучити клієнтів до покупки.
- Строки проведення кампанії. Які етапах охоплює період реклами: підготовка креативів, узгодження з командою, тестовий запуск тощо.
- Канали та інструменти просування. Де саме розміщуватиметься таргетована реклама – у Facebook, Інстаграм чи інших соцмережах.
- Розмір і структура рекламного бюджету. Як розподіляються статті витрат: скільки коштів відводиться на кожен вид реклами (відео, каруселі, історії, постів у стрічці тощо).
- Основні показники ефективності (KPI). Наприклад, CPM (ціна за тисячу показів), CTR (клікабельність оголошень) чи CPA (вартість залучення клієнта), які потрібні для контролю результатів.
Медіаплан допомагає визначити загальний вектор розвитку кампанії, а також працює як стандартом для всіх учасників процесу: маркетологів, дизайнерів, керівників бізнесу. Завдяки йому можна оперативно коригувати рекламування, вносити зміни у налаштування, щоб досягти максимальної ефективності та відповідати запити потенційних клієнтів.
Формування бюджету завжди залежить від багатьох факторів. Ось деякі з них:
- Конкуренція в рекламному аукціоні. Якщо ваша ніша надзвичайно популярна, то вартість таргетованої реклами може бути вищою, оскільки конкуруєте з великою кількістю рекламодавців.
- Цільова аудиторія та її місткість. Якщо ви хочете охопити широке коло користувачів, вам знадобиться більше коштів. Якщо ж аудиторія нішова, бюджет може бути меншим, але й показник конверсії може бути вищий, оскільки ваша пропозиція буде точніше налаштована.
- Особливості товару чи послуги. Деякі товари чи послуги потребують більш детального опису, демонстрації, креативів або тривалішого періоду взаємодії з потенційним клієнтом (наприклад, дорогі товари зі складними характеристиками).
- Якість контенту та рівень таргетування. Якщо ваша стратегія передбачає залучення професійного дизайнера чи відеографа, витрати на рекламу можуть зрости. Однак якісний контент буде допомагати виділитися серед конкурентів і залучати більше зацікавлених клієнтів.
- Платформи просування. Facebook та Інстаграм хоч і належать одній компанії (Meta), але кожна з платформ має свої особливості, різні підходи до аудиторії та формати оголошень.
Підхід “від бюджету”
Цей метод передбачає, що рекламодавець уже має певну суму, яку готовий витратити на рекламні кампанії. Наприклад, ви вирішили інвестувати 10 000 грн, і далі розбираєте, як їх доцільно розподілити у різних соцмережах, враховуючи таргет, креативи та очікувану кількість покупок або лідів. Ви спираєтеся на власну готовність витрачати ці кошти, а всі показники (кількість переходів, CPA, CPM тощо) розраховуються виходячи з цієї суми.
Підхід “від охоплення”
Тут ви спершу визначаєте мету охопити певний відсоток аудиторії або досягти конкретної кількості переходів. Наприклад, якщо ринок вашого товару налічує близько 100 000 потенційних користувачів, а ви прагнете залучити принаймні 20% із них, тоді візьмемо за орієнтир 20 000 осіб. Далі, враховуючи CPM (вартість за тисячу показів) і передбачувану клікабельність оголошень, можна визначити, який рекламний бюджет потрібний, щоб досягти цих показників.
Facebook та Інстаграм вважаються ключовими платформами для розміщення таргетованої реклами, адже пропонують широкий інструментарій для таргетування, оптимізації й аналітики. Розгляньмо кроки, які варто використовувати під час складання медіаплану:
Визначення мети
- Потрібно зрозуміти, що ви хочете отримати від кампанії: збільшити впізнаваність бренду, підвищити продажі, залучити нових підписників до профілю чи стимулювати користувача до конкретної дії (наприклад, заповнити форму замовлення).
Сегментація цільової аудиторії
- Враховуйте вік, стать, місце проживання, інтереси, поведінкові фактори (запити в пошукових системах, взаємодія з контентом у соцмережах). Якісне таргетування – запорука високої конверсії та ефективної витрати коштів.
Вибір формату оголошень та плейсменту
- Реклама може з’являтися у стрічці, Stories, відеорекламі, Reels (в Інстаграм), а також у мережі партнерських сайтів. Кожний формат має свої переваги й недоліки, а також різні показники ефективності.
Прогноз та розподіл бюджету
- Розрахуйте CPM, CTR та CPA для кожного плейсменту. Якщо ваша ціль – здешевити залучення клієнтів, орієнтуйтеся на формати з нижчою вартістю. В ідеалі, варто протестувати кілька форматів, щоб зрозуміти, де конверсія буде вищою.
Створення контенту (креативів)
- Ефективний контент має відповідати інтересам і потребам аудиторії, бути привабливим і чітко доносити основне повідомлення. Використовуйте емоційні або інформативні заголовки, привабливу візуальну частину, а також заклик до дії, щоб спонукати аудиторію до покупку чи взаємодії з брендом.
Моніторинг, коригування та аналітика
- Процес ведення рекламних кампаній – динамічний, тому важливо відстежувати результати в реальному часі, аналізувати показники та вносити зміни у налаштування оголошень. Це дасть змогу оптимізувати вартість таргетованої реклами та підвищити ROI (прибутковість інвестицій).
У більшості випадків рекламний кабінет (Business Manager) надає прогнози щодо потенційного охоплення, кількості показів та орієнтовного CTR. Але для точнішого планування варто враховувати власну історичну статистику, адже вона допоможе найкраще спрогнозувати витрати і результати.
CPM (Cost Per Mille) – вартість за 1000 показів.
Формула:
CPM = Витрачений бюджет ÷ Загальну кількість показів × 1000Якщо ви витратили 2000 грн і отримали 100 000 показів, CPM становитиме (2000 / 100 000) × 1000 = 20 грн.
CTR (Click-Through Rate) – клікабельність оголошень, відсоток кліків до показів.
Формула:
CTR = Кліки ÷ Покази × 100%CPA (Cost Per Action) або вартість конверсії – сума, яку ви сплачуєте за цільову дію (заявку, покупку, реєстрацію тощо).
Формула:
CPA = Витрачений бюджет ÷ Кількість цільових дій
Якщо ваша мета – отримати 100 покупок товару за місяць, а ви розраховуєте витратити на це 10 000 грн, то орієнтовна CPA становить 100 грн. Далі можна аналізувати, чи це реалістично, зважаючи на особливості ринку, рівень конкуренції та минулі кампанії.
Швидкість реагування
Сучасні користувачі очікують миттєвого реагування на їхні питання або запити. Якщо ви активно ведете профіль у соцмережах, регулярно публікуєте новини бренду та слідкуєте за коментарями, то ймовірність отримати нових клієнтів та покращити конверсію зростає. Згідно з дослідженнями, швидка обробка звернень сприяє підвищенню лояльності та довірі до бренду.
Персоналізація пропозиції
Завдяки можливостям таргетування, SMM-фахівці можуть показувати користувачам саме ту пропозицію, що їх найбільше зацікавить. Персоналізований контент із урахуванням поведінкових факторів та інтересів у соцмережах допомагає підвищити відсоток переходів і загальну ефективність рекламування.
Робота з відгуками
Відгуки реальних клієнтів – один із найвагоміших інструментів для підвищення довіри. Якщо ви постійно просите людей залишати відгуки й активно реагуєте на негативні коментарі, то ваш бренд буде викликати більше довіри у потенційних покупців.
Сучасний ринок реклами у соцмережах зіткнувся із новими викликами, одним із яких є впровадження ШІ (штучного інтелекту) у рекламних системах. Такі алгоритми допомагають автоматично оптимізувати таргет, підбирати креативи, аналізувати поведінку користувачів у реальному часі. Наприклад, рекламні платформи Facebook та Інстаграм уже давно застосовують машинне навчання, щоб краще розуміти, коли та кому показувати конкретне оголошення.
Усе це впливає на формування вартості таргетованої реклами, адже реклама стає більш персоналізованою, а конкуренція, відповідно, зростає. Рекламодавцям потрібний гнучкий підхід і вміння швидко адаптуватися до нових умов, налаштовувати параметри кампаній і стежити за трендами у соцмережах.
Тестуйте різні варіанти оголошень
– Запускайте кілька варіантів креативів та текстів одночасно, щоб визначити, який формат має вищий CTR та конверсію. Вимірюйте результати та залишайте найкращі варіанти.Аналізуйте поведінку аудиторії
– Звертайте увагу на час активності користувачів, демографічні характеристики, інтереси. Це допоможе точніше налаштувати таргетування та розрахувати рекламний бюджет.Використовуйте ретаргетинг
– Показуйте рекламу тим, хто вже відвідував ваш сайт або переглядав певну групу товарів. Так ви нагадуєте про себе клієнтам, які майже були готові до покупки, але з якихось причин не завершили транзакцію.Регулярно оновлюйте контент
– Люди швидко звикають до однакового рекламного повідомлення. Варто використовувати свіжі фото, відео, готувати цікаві пости з додатковою інформацією про товар. Завдяки цьому ваш бренд буде завжди актуальним.Орієнтуйтеся на ROI та ROAS
– Кінцевою метою рекламних кампаній має бути збільшення доходу компанії, тому аналізуйте, скільки грошей ви отримуєте на кожну вкладену гривню (Return on Ad Spend). Якщо ROAS падає, це сигнал про необхідність змін у стратегії.
Хоча реклама у соцмережах найчастіше сприймається окремо від просування у пошукових системах, проте комплексний підхід до маркетингу передбачає їх взаємодію. Коли люди бачать вашу рекламу на Facebook чи Інстаграм, вони можуть робити додаткові запити у пошукових системах, щоб дізнатися більше про ваш товар чи послугу. Якщо ваш сайт добре оптимізований для органічної видачі, це додатковий плюс для конверсії.
І навпаки, якщо ви маєте сильну органіку, але не використовуєте потенціал соцмереж, ви можете втратити значну частину аудиторії, яка звикла знайомитися з брендом через Instagram або Facebook. Тому в ідеалі варто поєднувати SEO-просування із таргетованою рекламою, аби охопити максимум потенційних клієнтів на всіх рівнях воронки продажів.
Розгляньмо спрощений приклад, як можна розрахувати рекламний бюджет для невеликого інтернет-магазину товарів для дому:
Мета:
– Отримати 50 покупок за місяць.Середній чек і дохід:
– Середній чек становить 500 грн. Якщо буде 50 покупок, орієнтовний дохід складе 25 000 грн.CPA-орієнтир:
– Ви готові витратити 100 грн, аби отримати одного клієнта (тобто CPA = 100 грн).Загальний бюджет:
– Для 50 клієнтів потрібно 50 × 100 грн = 5 000 грн.Перевірка реалістичності:
– Проаналізуйте ринок, конкуренцію, минулі рекламні кампанії. Якщо рівень конкуренції високий, то CPA може зрости до 150–200 грн. У такому випадку потрібно або коригувати рекламний бюджет (збільшити його), або зменшити цільову кількість покупок.Налаштування таргетування:
– Вибираємо аудиторію, яку, на нашу думку, зацікавлять товари для дому (наприклад, жінки 25–45 років, з інтересами “домашній затишок”, “інтер’єр”, “шопінг” тощо).Запуск кампанії й оптимізація:
– На першому тижні відстежуємо CTR, CPM, CPA, кількість лідів. Якщо цифри не відповідають очікуваним, вносимо зміни у налаштування, креативи, підбір аудиторії.
Розподіл бюджету за статтями витрат залежить від специфіки бізнесу та цілей рекламної кампанії. Зазвичай, загальний рекламний бюджет містить кілька основних блоків:
Таргетована реклама у соцмережах
– Безпосередні витрати на показ оголошень у Facebook, Інстаграм чи інших платформах. Сюди входить і вартість A/B-тестів, які ви будете проводити на різних етапах кампанії.Виготовлення контенту (креативів)
– Оплата дизайнера, копірайтера, фотографа чи відеографа, які створюють унікальні матеріали (фото, відео, анімацію). Якісний контент допоможе виділитися серед конкурентів і підвищити довіру з боку клієнтів.Робота з сайтом
– Якщо кампанія передбачає перенаправлення трафіку на ваш сайт, можливо, потрібно інвестувати в оптимізацію сторінок, покращення швидкості завантаження та зручність користування. Це збільшує шанси на конверсію.Аналітика та інструменти автоматизації
– Інструменти, що збирають дані, дозволяють відстежувати поведінку аудиторії, оптимізувати рекламу. Сюди можуть входити платні сервіси аналітики або CRM-системи.Інші витрати
– Наприклад, додатковий функціонал на платформі, ліцензії, послуги агентства чи фрілансерів, які допоможуть із налаштуванням та веденням рекламних кампаній.
Насамкінець, кожен підприємець або маркетолог має самостійно оцінити, наскільки доцільною є та чи інша стаття витрат, щоб результат приносив реальний прибуток і був виправданим.
Розрахунок бюджету на рекламу в соцмережах – це багатогранний процес, що вимагає комплексного підходу. Тут важливо враховувати конкуренцію, особливості вашого товару чи послуги, поведінкові фактори потенційних клієнтів і постійні зміни у рекламних системах.
- Плануйте заздалегідь. Медіаплан допоможе структурувати кроки, визначити цілі та уникнути непередбачуваних перевитрат.
- Використовуйте історичну статистику. Навіть найкращі прогнози не замінять реальних даних про те, як раніше поводилася ваша аудиторія.
- Оптимізуйте контент. Якісний контент і грамотне таргетування – ключ до підвищення клікабельності оголошень і конверсії.
- Реагуйте на зміни. У процесі ведення рекламних кампаній будьте готові оперативно змінювати налаштування, шукати нові ідеї та формати.
- Аналізуйте і вдосконалюйте. Слідкуйте за ключовими метриками, не забувайте про роботу з відгуками, новинами та оновленнями алгоритмів соцмереж.
Правильне визначення рекламного бюджету дає вам змогу впевнено почуватися у світі соцмереж і маркетингу, уникнути зайвих витрат, збільшити дохід і вивести бренд на новий рівень популярності. Використовуйте ці поради, враховуйте особливості вашого профілю та цільової аудиторії, і ви обов’язково досягнете відчутних результатів від ваших рекламних кампаній.
Якщо ви прагнете ефективно просувати свій бренд у соцмережах та збільшити кількість клієнтів, наша студія пропонує комплексні маркетингові рішення: від розробки стратегії та створення унікального контенту до налаштування таргетованої реклами й оптимізації рекламного бюджету. Ми допоможемо виділитися на ринку, зміцнити репутацію вашого бренду та вивести ваш бізнес на новий рівень.